Παρασκευή 18 Μαρτίου 2016

Οι πρώτες νότες στη φλογέρα

   Η φλογέρα είναι ένα οικονομικό 
μουσικό όργανο που μπορούν να προμηθευτούν όλα τα παιδιά και με σχετικά απλούς δακτυλισμούς να καταφέρουν να παίξουν μουσικά κομμάτια. Στην αρχή της χρονιάς είχα ζητήσει από όσους ήθελαν να μας φέρουν τις φλογέρες στην τάξη για να τις χρησιμοποιήσουμε κάποια στιγμή και η συμμετοχή των παιδιών ήταν απροσδόκητη! 
Η αίθουσα της μουσικής γέμισε φλογέρες! 

   




   Η παρακάτω δραστηριότητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για γενικότερη εκμάθηση των δακτύλων στη φλογέρα ακόμα και στο σπίτι. Ανακάλυψα τις παρακάτω κάρτες στην παρακάτω σελίδα Music Workstations MEGA Bundle και τις τροποποίησα στα ελληνικά αλλάζοντας τα ονόματα στις νότες. 












Τι χρησιμοποιήσαμε:

     o   Κάρτες με τα δάχτυλα 
             στη φλογέρα
        o   Φλογέρες (πλαστικές απλές)
       o   Ένα απλό μουσικό κομμάτι 



             Στόχοι:

o   Γνωριμία με τη φλογέρα
o   Εξάσκηση δακτύλων και
 θέσης των χεριών
o   Εξάσκηση στις ρυθμικές αξίες
o   Ανάγνωση παρτιτούρας
o   Γνωριμία με κάποιες νότες
o   Ενίσχυση ακοής (να ακούνε τον εαυτό τους,
                               αλλά και τους άλλους)
o   Πρακτική εφαρμογή όσων έχουμε μάθει
                           σε ένα μελωδικό όργανο
o   Δημιουργικότητα και έκφραση
o   Να αισθανθούν τα παιδιά ότι μπορούν να παίξουν μουσική
o   Ενίσχυση αυτοπεποίθησης
o   Βιωματική προσέγγιση της μουσικής πέρα από
                             το θεωρητικό κομμάτι



Διδακτικές Ώρες:

1 Διδακτική ώρα
(Ανάλογα με την εξέλιξη που επιθυμούμε μπορούμε να επανερχόμαστε σε αυτή τη δραστηριότητα όσο συχνά θέλουμε)

 

 

 

                               





Πώς διδάσκουμε τη δραστηριότητα:

1.    Εκτυπώνουμε και πλαστικοποιούμε τις κάρτες με τους δακτυλισμούς. Οι κάρτες έχουν διαφορετικά χρώματα ώστε να μην μπερδεύονται τα παιδιά.

2.    Διαλέγουμε κάποιες από τις νότες που θέλουμε να γνωρίσουν και να παίξουν. Δουλέψαμε με την Τρίτη Δημοτικού οπότε επέλεξα πέντε νότες για τις οποίες χρειάζεται μόνο το ένα χέρι. Ανάλογα με την ηλικία μπορούμε να ξεκινήσουμε με μόνο 1-2 νότες.
3.    Δείχνουμε στα παιδιά πώς πρέπει να τοποθετήσουν τα δάχτυλα και τα αφήνουμε να εξασκηθούν. Είμαστε πάντα δίπλα τους και προσέχουμε τι κάνουν ώστε να μπορούμε να διορθώσουμε όταν πρέπει. Ένα συνηθισμένο πρόβλημα είναι το λανθασμένο κλείσιμο στις τρύπες τις φλογέρες με αποτέλεσμα ο ήχος να σφυρίζει και να είναι διαπεραστικός!

4.    Η εξάσκηση μπορεί να πάρει 20-25 λεπτά ή όσο χρειαστεί. Αρχικά μαθαίνουμε τις νότες μία-μία μέχρι να πετύχουμε σωστά τον ήχο και τον δακτυλισμό. Εφόσον τα καταφέρουμε προχωράμε στην επόμενη νότα μέχρι να μπορούμε να παίξουμε σχετικά άνετα όλες τις νότες που έχουμε μπροστά μας. Στη συνέχεια, τα παιδιά ανεβαίνουν και κατεβαίνουν τις νότες που τους έχουμε δώσει με τη σειρά.

5.    Συνθέτουμε με τα παιδιά ένα μικρό κομμάτι μουσικής ή γράφουμε εμείς κάτι που θεωρούμε ότι μπορούν να παίξουν. Μπορείτε να αξιοποιήσετε το φυλλάδιο που σας δίνω ή να φτιάξετε κάτι δικό σας. Δεν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιήσουμε όλες τις νότες. Με τα τριτάκια χρησιμοποιήσαμε μόνο 3 νότες μιας και ήταν η πρώτη τους επαφή με το παίξιμο ενός μουσικού οργάνου. Επίσης, χρησιμοποιούμε σχετικά απλές ρυθμικές αξίες και όχι σύνθετα ρυθμικά σχήματα. Τα παιδιά θα πρέπει να συγκεντρωθούν στα δάχτυλα και όχι να αποσπάται η προσοχή τους από σύνθετους ρυθμούς. Οι μαθητές ξεκινάνε την πρόβα του κομματιού τους μέχρι να αισθανθούν ότι μπορούν να παίξουν και διοργανώνουμε μια μικρή συναυλία στην τάξη.
6.    Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά να αισθάνονται όχι μόνο ότι μαθαίνουν κάτι στη θεωρία, αλλά ότι μπορούν να το αξιοποιήσουν και στην πράξη. Μετά τη μικρή μας συναυλία όλοι αισθάνθηκαν ότι πλέον είναι μικροί μουσικοί και εντυπωσιάστηκαν με τον εαυτό τους! J

Tips:

  o   Διορθώνουμε τα λάθη όταν αυτά γίνονται, αλλά δε χρειάζεται να είμαστε υπερβολικά τυπικοί. Ας μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για μικρούς μαθητές που για πρώτη φορά καλούνται να παίξουν μουσική σε ένα μουσικό όργανο, διαβάζοντας παρτιτούρα, μετρώντας ρυθμικές αξίες και βάζοντας τα σωστά δάχτυλα! Εάν γίνονται μικρολαθάκια μπορούμε να τα παραβλέψουμε.
  o   Επιβραβεύουμε πάντα την προσπάθεια που κάνουν τα παιδιά ακόμα και όταν δεν μπορούν να βάλουν σωστά τα δάχτυλα ή εάν δεν μπορέσουν να παίξουν το κομμάτι όπως πρέπει. Τα παιδιά νιώθουν πολύ περήφανα για αυτό που κάνουν εκείνη τη στιγμή και οφείλουμε να ενισχύσουμε αυτό το συναίσθημα! Πολλές φορές τους τονίζω ότι πλέον μπορούν να διαβάσουν μουσική, ότι πάρα πολλοί «μεγάλοι» δεν μπορούν να κάνουν αυτό που κάνουν, πόσο δύσκολο είναι αυτό που προσπαθούν κτλ.
  o   Μπορούμε να γράψουμε 2-3 διαφορετικά μικρά κομμάτια μουσικής και να χωρίσουμε τα παιδιά σε ομάδες. Έτσι θα γίνει μια συναυλία με διαφορετικά κομμάτια μουσικής. Επίσης μπορούμε να ζητήσουμε άδεια για να διοργανώσουμε μία συναυλία στο σχολείο όπου το ένα τμήμα θα παρουσιάζει τη δουλεία του στα υπόλοιπα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου